כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק, כל יום קנגרו!

גדולים או קטנים, בריאים או חולים, תינוקות פגים או תינוקות שנולדו בזמן, להורים ולתינוקות. לכולם יש מה להרוויח מטיפול קנגרו ולכולם זה מומלץ בחום, עד מומלץ בחובה. מהו טיפול קנגרו? איך עושים אותו? למה זה חשוב גם לתינוק גדול ובריא? ואיפה אבא בסיפור? כל הטיפים, ההסברים וההמלצות 

לכבוד יום הפג הבינלאומי שחל השבוע, הרמתי את המקלדת והחלטתי לשתף קצת בידע שצברתי מעבודתי כאחות פגיה בנושא טיפול בקנגרו בתינוקות גדולים.

השבוע כשהצעתי לאמא לתינוק גדול בעמדת ביניים לעשות טיפול קנגרו היא השיבה בתדהמה "אבל אמרו לי שאין צורך לעשות לו קנגרו כי הוא גדול". אני לא יודעת מה הסיבה למתן מידע כזה, מה שבטוח, שזה לא נכון.

חשוב מאוד לעשות קנגרו גם לתינוקות גדולים יותר ובריאים יותר. אני עושה קנגרו לתינוקות שלי לפחות עד גיל שנה וחצי. כמו בטיפול נמרץ, גם בביניים וגם בבית יש חשיבות גדולה לעשות טיפול קנגרו לתינוק בכל יום.

מהו טיפול קנגרו?

טיפול בקנגרו הוא טיפול של שעה, במהלכו ההורה מצמיד את התינוק, שלגופו טיטול בלבד, לעורו החשוף. יחד, הם מתכסים בחלוק ופלנלים לשמירה על החום. הרעיון הוא שההורה מהווה מעין אינקובטור אנושי לתינוק. התינוק מרגיש את גופו של ההורה, שומע את פעימות ליבו ומריח את ריחו.

השיטה נתגלתה בטעות במקומות שבהם היו חסרים אינקובטורים. ההורים התנדבו להיות האינקובטורים כדי להציל את הפגים, שהיו מתים בלעדיהם. לאחר זמן מסוים גילו שהתינוקות שהיו בטיפול קנגרו השתחררו מהר יותר ושרדו יותר מפגים שהיו באינקובטור קונבנציונלי. אף אחד לא מצפה מהורים במדינה מערבית להיות אינקובטורים במשך 24 שעות ביממה. מה שכן מצפים, שבכל יום אחד מההורים יבצע טיפול קנגרו לפג במשך שעה.

הוכח מעל לכל ספק שאמא (טוב נו, וגם אבא), היא האינקובטור הכי משוכלל בעולם!

במאי 2016 המודעות לנושא עלתה עקב תמונה מדנמרק שהפכה לויראלית ברשת. התמונה המרגשת של אח שעוזר לאבא לעשות קנגרו לאחיו הפגים התאומים בפגיה. התמונה הצליחה לעורר מודעות רבה בנושא ביצוע קנגרו לפגים.

למה זה חשוב?

  • מסייע בויסות לחץ דם וקצב הלב אצל התינוק
  • מרגיע ומסייע לויסות עצמי של התינוק
  • משפר נשימה ומוריד צריכת חמצן של התינוק
  • מוכח כמסייע לעליה במשקל
  • מסייע לשמירה על חום גוף
  • היקשרות טובה ובריאה יותר בין הורים לתינוק
  • ירידה בתחלואה
  • שינה טובה יותר
  • שחרור מהיר יותר מהפגיה

מה זה נותן להורים?

  • כיווץ רחם יעיל ומהיר יותר לאם אחרי לידה
  • תחושת הענקה
  • מגביר כמויות חלב מוכח וידוע
  • הצלחה מהירה וממושכת יותר בהנקה
  • יצירת תחושת ביטחון ואמון
  • תקשורת טובה יותר עם התינוק
  • ההורים יותר רגועים.

איך עושים את זה?

בטיפול נמרץ

חשוב לתאם עם האחות שמטפלת בתינוק האם מצבו הרפואי של הפג מתאים לביצוע קנגרו. ישנם פגים שעקב מצבם הרפואי לא ניתן להוציא אותם לקנגרו. תינוקות שיש להם קטטר לוריד או עורק טבורי, פגים במצב לא יציב ולפעמים פגים מונשמים כתלות במצבם. במידה והתינוק כן מתאים, בררו מה השעה המתאימה לביצוע הטיפול והגיעו למחלקה רבע שעה לפני כן. ברוב המקרים, האחות תמסור לכם את שעת הארוחה הבאה של הפג. אם תאחרו בכמה דקות, האחות תאכיל את הפג ואז כבר לא תוכלו להרים אותו, מחשש שיקיא.

ההורה מסיר את כל הבגדים מפלג גוף עליון (כן אמא, כולל חזיה). והאחות מוציאה אותו מהאינקובטור. כדאי לכסות את ראשו של התינוק בכובע- לשמירה על חומו. ולכסות אותו היטב יחד עם ההורה. אנו מקפידים על טיפול שנמשך כשעה על מנת שיהיה אפקטיבי ביותר. פרק זמן זה, יאפשר לפג לחסוך באנרגיה שתידרש לו כשיצטרך להסתגל לחזרה לאינקובטור ולחימום עצמי חוזר.

 

בביניים

בתינוקות גדולים, המצב קצת שונה. ההורים יותר עצמאיים בביצוע קנגרו, יכולים להוציא מעריסה רגילה בעצמם, ולפעמים אפשר להתאים מעט את שעת הארוחה כדי שתוכלו להגיע. לפעמים בשל שלל המשימות החדשות, ההורים ישכחו עד כמה חשוב להמשיך לטפל בשיטת קנגרו. יש גם מצב שבו בין האכלה, להחתלה, למקלחת שהם סופסוף מבצעים לבד, הם לא יצליחו לפנות זמן לקנגרו.

בבית

אני אוהבת לעשות קנגרו אחרי האמבטיה, הבית שלי קר יחסית וזה מרגיע אותי לדעת שהתינוק מתחמם ומתייבש איתי ולהרגיש אותו קרוב. במהלך חופשת החלמת לידה אני משתדלת לבצע טיפול קנגרו כל יום. בהמשך, אמנם לא יוצא לי לעשות קנגרו כל יום, אבל אני משתדלת לפחות פעמיים בשבוע גם כשהם גדולים יותר. טיפול קנגרו בבית יכול להיות גם פחות משעה, אני בדרך כלל עושה חצי שעה.

ובכל מקרה….

כשמבצעים טיפול קנגרו חשוב לוודא שההורה עם עור נקי (מקלחת ב24 שעות האחרונות), ללא קרמים, בשמים, או ריחות שיבלבלו את התינוק. אמנם זה מעט קשה להתחיל לקלף את שכבות הבגדים ולהתרגל לחשיבה לא שגרתית בעולמנו הקר ומלא העטיפות. קיים גם הפחד שהתינוק יתקרר. חשוב להבין שההיפך הוא הנכון. שווה להשקיע! אין מילים לתאר את התחושה שתרגישו כשתצמידו את הקטנצ'יק לגופכם. הענקה הבסיסית והטבעית ביותר. לא לוותר! ככל שהמודעות בחברה ובקרב הצוות תעלה, נוכל לתת לקטנטנים, את הטיפול הנחוץ הזה יותר.

למה זה חשוב לתינוק גדול ובריא?

רק ב100 שנה האחרונות כאשר לידות החלו להתרחש בתוך כתלי בתי חולים, תינוקות ואמהות נפרדו לאחר הלידה. מצב זה גורם לתינוקות להיות "חולים וחלשים יותר" אחרי שנולדו.

מחקרים מתחום בריאות הנפש והתפתחות הילד ראו שתינוקות שקיבלו טיפול קנגרו הראו ויסות פיזי ורגשי מוצלח יותר בעתיד. במקום הבטוח על גוף האם, התינוק יכול לישון ולאכול בשלווה. כך הוא יוכל להשתמש בכל האנרגיה שלו על מנת לגדול. התקשורת בין האם לתינוק מוצלחת יותר, משום שהאם מרגישה אות התינוק ויכולה להבין אותו טוב יותר. היא נענית לצרכיו מהר יותר ומתחיל מעגל אימון ותקשורת תקין ביניהם. תינוק זקוק לקרבת אמו ולמגע עורה לצרכים פיזיים, רגשיים ותחושת רווחה.

ואיפה אבא בסיפור?

אצלנו במחלקה גם אבות מבצעים טיפול בקנגרו, למרות האתגר בדימוי התפקיד כנשי. היות וקיים אצלם פער מסויים בהיגיינה לפעמים, הם נאלצים לא פעם ללכת לחדר משפחות ולהתקלח לקראת קנגרו. על כך, אני מעריכה אותם אפילו יותר

שיהיה קנגרו נעים!

נסו את שיטת הקנגרו. אשמח לקבל תגובות ופניות במייל [email protected]

 

2 תגובות

  1. ניסינו לעשות קנגרו פעמיים ביום. זה היה כל כך קשה בהתחלה אם האחיות היו עסוקות מדי לתת לי את התינוק. הייתי בוכה כשהייתי צריכה לעזוב אם לא היה אפשר לקנגורו. הרבה יותר קל כשהיתה מחוץ לטיפול נמרץ.

  2. אני אמא לתינוק גדול שנולד בזמן אבל לא רגוע. אין לו יציאות סדירות והוא תמיד מחפס אוכל גם אחרי שנתתי בקבוק. החלטתי לנסות קנגרו, גם כך אני לא עושה כלום, לפחות לשבת. הפלא ופלא. הוא חנק, עשה יציאה טובה בטיטול ונרדם.
    ממליצה בחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט