חודש מודעות לפגות 2021 – התפתחות מאפס למאה בשנה

התחום שבו התחדשו לי הכי הרבה דברים בשנה החולפת הוא תחום ההתפתחות לפגים. ארצות הברית בכלל ופלורידה בפרט, שמות דגש מאוד חזק על התפתחות ותרפיה בפגיה. בכל בוקר נוכחים בפגיה שלנו פיזיותרפיסטים ומומחים שונים; 2 מרפאות בדיבור, 2 פיזיותרפיסטים, 2 מרפאות בעיסוק ועוד…


מניעת גרייה עודפת

אחד התפקידים החשובים של שלל המטפלים והתרפיסטים הוא לעזור לצוות להפחית גירוי. לפעמים כשמטפלים בתינוק הוא מתחיל לכעוס ולבכות ו" מאבד " את זה. האחות באמצע לקחת בדיקת דם/ לעשות סקשן/ פעולה סטרילית או אפילו באמצע לטפל בתינוק אחר. ההורים לא תמיד בשטח, וגם אם כן, הם לא בהכרח יודעים מה לעשות. אנשי התרפיה עוזרים להרגיע את התינוק. הם מרפדים את הסביבה, לתת מוצץ או סוכרוז, לעטוף את התינוק לדבר אליו בעדינות, ובכלל, לוודא שכל פרוצדורה וטיפול נעשית בצורה הכי עדינה שאפשר.


אל תגעו בו! הוא ישן!

מושג חדש שלמדתי כאן הוא שעת טיפול. שעת הטיפול הזו חקוקה בברזל ממש. כל מי שרוצה לגעת בתינוק, החל בהורים, דרך רופאים וכלה בטכנאי רנטגן, צריך לעמוד בשעת הטיפול. אף אחד לא מעיז לגעת בתינוק שזה לא זמן הטיפול שלו. נפוץ לשמוע תרפיסטים או רופאים מתייעצים עם האחיות " באיזה זמן טיפול אני יבוא לבדוק אותו היום?" . לרוב התינוקות זמני הטיפול הם כל 3 שעות. לתינוקות קטנים או חולים מאוד, זמני הטיפול הם כל 6 שעות. ב5 השעות הנותרות, אף אחד לא נוגע בהם למעט מקרי חירום! ממש אף אחד! צריך לקבוע פגישה, או לפחות להגיע בשעות המותרות

איך להשכיב תינוק לישון?

כל תחום היציבה (positioning) ממש חדש לי עדיין. התעסקתי בו בעבר קצת במבחני בלארד (לקביעת גיל התינוק במקרה שגיל ההריון לא ברור). בגדול, התנוחה הנכונה והבריאה עבור תינוקות היא תנוחה שבה 2 כפות הידיים קרובות לפה ושתי הרגליים מקופלות לכיוון הבטן. התנוחה הזו היא הסטנדרט וכל תינוק נבחן ביכולתו להגיע קרוב אליה והשאיפה היא להביא אותו קרוב ביותר לתנוחה הזו. אם הוא תינוק גדול, הוא נעטף היטב בפלנל בצורה שמחזיקה אותו אסוף ממש כך.

לא תראו תינוק שוכב עם ידיים בצידי הגוף, או עם סתם שמיכה שמכסה אותו. הם קוראים לזה swaddle. זה אחד הדברים שמצופה מהורים ללמוד, יחד עם החתלה. זו מיומנות בסיסית כאן. לתינוקות צעירים או בעלי משקל נמוך שעדיין לא מתלבשים, יש מן שק שינה מיוחד בשם roo. יש גם כזה שמתאים לפוטותרפיה. ונקרא biliroo.הם עוזרים לייצב את התינוקות בתנוחה אופטימלית להתפתחות.

rhoo
bili rhoo
תנוחה לא תומכת התפתחות. תינוק לא אסוף, ידיים לא מאורגנות. שמיכה רופפת
swaddle עיטוף תקין ותומך התפתחות. ידיים קרובות לפה. שמיכה סגורה ועטופה היטב

לכל ההורים הטריים והאחיות שביניכם, אני ממש ממליצה לעשות מאמץ וללמוד איך לעטוף תינוקות נכון. אל תשאירו אותם זרוקים עם שמיכה כמו שאני עשיתי בעשור האחרון, זה פחות בריא להם. זה שווה את המאמץ! אני עדיין בהלם שלקח לי כל כך הרבה זמן ללמוד את זה.

המאמץ היחידי שעושים בישראל לתיקון יציבה הוא שימוש בשבלולים מסביב למיטה של התינוק כשהוא בבית. שזה נורא ואיום! פשוט מסוכן מצד מוות בעריסה! בפגיה אפשר לכשות את זה כי התינוק מנטור ובהשגחה. אבל בבית? אם אתם משתמשות בשבלולים האלו, זה חמוד נורא, ובטח זה גם בריא מבחינה התפתחותית, אבל זה פשוט לא שווה את הסיכון! אז תפסיקו.


ספורט מגיל 0


הפיזיותרפיסטים גם מבצעים עם התינוקות תרגילי קו אמצע וחיזוק שרירי כתפיים בכל יום. הם מבצעים הערכה קבועה של מצב ההתפתחות של התינוק. הם בודקים יציבה, אכילה ויכולת ויסות עצמי שהוא מפגין. במקרה שהתינוק לא נמצא במקום שבו הוא אמור להיות, הוא מקבל תמיכה ןטיפולים נוספים של צוות התרפיה. המעקב והתרגילים האלו הוכחו מחקרית כמשפרים את התוצאות הסופיות המוטוריות והקוגניטיביות של הפגים כשהם גודלים. אם אתם הורים לפגים – אל תפחיתו לעולם בערך של פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לפגים שלכם! תשקיעו בזה! זה יכול לשנות המון לטווח ארוך וככל שהם קטנים יותר, חלון ההזדמנויות פתוח יותר לרווחה.


tordle power


לכל התינוקות הצעירים, הקטנים ואלו שמקבלים תמיכה נשימתית של cpap או יותר, יש כובע מיוחד שמסייע להשאיר את הראש בתנוחת midline, זה עוזר לנשימה וגם להתפתחות. זה קריטי במיוחד במקרה של תינוקות קטנים מאוד שאנחנו מנסים לשמור עליהם מפני דימום מוחי. הכובע נקרא tortle (צב) . אם מסיבה כלשהי לא אפשרי להלביש את הכובע הזה, הם משתמשים בפלנל מגולגל כדי לייצב את הראש בתנוחת קו האמצע. לימדתי אותם לקרוא לזה "ספר תורה" torah scroll , הםפ התלהבו והשם תפס… אז עכשיו תוכלו לשמוע את התרפיסטיות מלמדות את ההורים איך להכין torah scroll. בהחלט משעשע!

אפשר להשתמש בטכניקה הזו גם לתינוקות בבית שסובלים מהטיית ראש לכיוון קבוע, או ראש עם בליטה בצד מסויים. רק שימו לב לבצע את זה בצורה בטוחה ובהשגחה.

אז למרות שכשעבדתי בישראל הייתי מלאת גאווה ישראלית ובטוחה שאני יודעת הכל, אני עדיין ממשיכה ללמוד כל יום ולהחכים. מה שבטוח, שבישראל יש הרבה לאן להתקדם בתחום של התפתחות תינוקות ופגים. ואיך אומרים? ככל שאני לומדת יותר אני מבינה כמה מעט אני יודעת וכמה עוד יש ללמוד.
שנזכה להחכים בידע מועיל ומעשיר!

מכל הלב, גילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט