לכבוד שבוע הנקה הבינלאומי: המדריך המלא להנקת פגים

כשאת עומדת להתחיל להניק פג, החששות מציפים: מה לצפות מפגפגון? באיזו תנוחה כדאי להשתמש? במה זה שונה מהנקת התינוק הקודם שלי, שנולד בזמן? מה לעשות אם הוא יירדם באמצע? כל התשובות, ההסברים והמידע, כדי להגיע מוכנה להנקה של פגפגון.

הפוסט נכתב בשיתוף עם דינה יעל מירקין, יועצת הנקה מומחית לפגים.

שבוע הנקה בינלאומי שמח!

מה העניינים? מה קורה אצלכם? איך עובר החופש? צמחו כבר הקרניים? אצלנו לא קורה הרבה..

כולם חולים. המונו הכפיל את עצמו בינתים בבדיקות הדם. יש לי כח רק לשעתיים ביום. את השעתיים של היום, החלטתי להקדיש לפוסט שאני כבר רוצה לכתוב מיום הקמת הבלוג. זה גם הזמן לאחל לבלוג מזל טוב לרגל יום ההולדת שנה והלוגו החדש והמהמם!

 

איך להניק פג?

לכבוד שבוע ההנקה הבינלאומי שחל בשבוע הראשון של אוגוסט בכל שנה, הגשמתי לי חלום לכתוב מדריך להנקת פגים בשיתוף עם דינה יעל המדהימה! מקווה שתיהנו ויהיה לכן שימושי.

תיאום ציפיות

לפני שמתחילים להניק בפגיה, חשוב להתאים את רמת הציפיות לגיל התינוק ולמצבו הרפואי. הרבה פעמים אני פוגשת אמהות עם תינוק בשבוע צעיר, נניח 33, שנרדם על השד. הן מתוסכלות. אני חוזרת ומסבירה שתינוק בשבוע 33 אמור להירדם על השד! זה דבר טבעי, המצופה ממנו בגילו! לכן הוא עדיין מקבל תמיכה תזונתית בזונדה. לא מצופה ממנו עדיין לאכול את כל הארוחות דרך הפה. ניתן להשתמש בשיטות שונות להתמודות עם ישנוניות שיפורטו בהמשך. אבל צריך לזכור, שזה נורמלי, ויעבור עם הגיל. הנקה היא לא פשוטה גם בתינוקות שנולדו במועד. על אחת כמה וכמה בפגים.

חסכו מעצמכן הרבה עגמת נפש ותקוות שווא, בהתאמת רמת הציפיות לגיל התינוק.

אז מה לצפות מתינוק על פי גילו בפגיה?

באופן סכמתי, ניתן לחלק את שלבי היניקה של הפגים ל 3 שלבים:

השלב ההתחלתי – בשבוע הריון צעיר, השלב האמצעי והשלב הבשל (בהגעה למועד או קרוב אליו).

ליועצות הנקה בפגיות קיימות טבלאות מעקב התקדמות הנקה. הטבלאות מחולקות למספר פרמטרים על מנת לקבוע באיזה שלב נמצא התינוק ביניקה.

  1. חיפוש הפטמה: תינוק בשבוע הריון צעיר, לא אמור לחפש את הפטמה. ככל שיגדל הוא יחפש מעט. כשיתבגר הוא יחפש באופן יעיל, תוך כדי הזזת הראש לצדדים, בזמן רעב.
  2. איזה חלק של פטמת האם נמצא בתוך פה התינוק? בשבוע הריון צעיר, התינוק לא מכניס את הפטמה לפיו, אלא רק נוגע בפטמה בחלקה החיצוני. בהמשך הוא יכניס חלק מהפטמה לפיו. בשלב הבשל של היניקה, הוא ילמד להכניס את כל הפטמה וחלק מההילה.
  3. הצמדות לשד: תינוק בשבוע הריון צעיר, לא נשאר מחובר לשד. התקדמות ראשונה נמדדת כשהוא נשאר מחובר לשד למשך פרק זמן הקצר מדקה. השלב הבשל של ההנקה מגיע כשהתינוק מצליח להישאר מחובר לשד למשך פרק זמן של דקה עד עשר דקות.
  4. יניקות וצרורות יניקה: תינוק בשבוע הריון צעיר, לא מסוגל למצוץ מהשד. הוא רק מלקק וטועם מהחלב שאמא סחטה עבורו. בשלב הבא התינוק יצליח למצוץ מציצות בודדות  עד לביסוס צרורות יניקה. צרורות יניקה הם רצף יניקות של 2-9 מציצות רצופות.בשלב הבשל של ההנקה, התינוק מסוגל להפיק צרורות יניקה.
  5. בליעה: תינוק בשבוע הריון צעיר, אינו יודע לבלוע בזמן נסיונות הנקה. ככל שהוא מתבגר נראה בליעה מזדמנת. בהמשך, עם הבשלת יכולת היניקה, הוא יבצע בליעות חוזרות. את הבליעות ניתן לזהות באמצעות מעקב אחר תנועות הגרון וכן עם האזנה לקולות הנשיפה הנשמעים דרך האף של התינוק בזמן הבליעה.

הלוואי ויכולתי לאמר, בדיוק באיזה שבוע תוכלו לראות כל התקדמות בפרמטרים השונים. האמת היא שכל תינוק מתקדם בקצב שונה ועל פי מצב רפואי שונה. מתחילים את השלב הראשון של ההנקה בין שבוע 28/30-32. סביב שבוע 32, נצפית לרוב, התקדמות לשלב הבא. השלב הבשל מגיע בין שבוע 35-40.

 

איך אדע באיזה מ 3 השלבים נמצא פגפגון שלי?

רק באמצעות מעקב ורישום, המון הקשבה ושימת לב לפרטים, אפשר לקבוע באיזה שלב נמצא התינוק שלכן ביניקה : השלב ההתחלתי, השלב האמצעי או השלב הבשל?

את המעקב, מבצעת יועצת ההנקה בזמן ייעוץ ההנקה בפגיה. גם אחיות והורים בפגיה יכולים לנסות לבצע את המעקב עם דף, עט וחושים מחודדים.

לעיתים קרובות, תינוקות שנולדו פגים, זקוקים לעזרים בהזנה בשלב האמצעי של ההנקה. עזרים אפשריים הינם, פטמת סיליקון לסיוע בהצמדות, או לזונדה בהשלמת התזונה. אמצעים אלו הינם זמניים, כדי להקל על התינוק.

לסיכום: לצפות מתינוק בהנקה, רק לביצוע הגיוני בהתאם לגילו המתוקן. חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה בפגיה כדי להתאים את רמת הציפיות לרמת היכולת ולקבוע באיזה שלב של היניקה נמצא הבייבי. אין למהר, כל שלב חיוני בהתפתחות התינוק.

איך להתמודד עם ישנוניות בזמן הנקה?

פגים ותינוקות רבים מפגינים ישנוניות לפני או במהלך ארוחה ומתעורר החשש כי אינם יונקים מספיק. זוהי הסיבה הנפוצה להזנה משלימה בזונדה בשבועות 34-37. ככל שהתינוק יתבגר הוא יהיה ערני יותר בזמן הארוחות.

בינתיים, מה מומלץ לעשות?

  • ניתן להשתמש בשיטת מגע עור לעור (קנגרו) המעיר את התינוק ומאפשר לו תנועה חופשית.
  • כיבוי אורות מסנוורים יאפשר לתינוק לפקוח את עיניו.
  • שינוי תנוחת ההנקה – עדיפות למנח אורכי ולא למנח רוחבי – קלאסי. פגים ותינוקות קטנים נוטים להיות ישנוניים בעת שהם שוכבים על גבם ועירניים יותר כשהם מונחים על האם מצד בטנם. (תנוחה ביולוגית המומלצת לעומת תנוחת עריסה, ראי פירוט בהמשך.)
  • אם התינוק עדיין לא מתעורר לינוק והוא עדיין מקבל ארוחות מבקבוק ניתן להתחיל את הארוחה ב 5-10 מ׳׳ל חלב אם שאוב מבקבוק ואז לנסות לעבור להנקה.
  • אם התינוק רדום על השד אך אינו משחרר אותו ניתן לתת לחיצה על השד כדי להזרים לו חלב ולגרום למציצה. לוחצים עד שיש תגובת מציצה. בהיעדר תגובה, מומלץ לנסות לחיצה באזור אחר של השד.
  • שיטה נוספת היא switch nursing – בה מתבצעת החלפת צד חוזרת בתוך בארוחה, התינוק יעבור בין הצדדים מספר פעמים. שיטה זו מתאימה רק לתינוק ישנוני מאוד ובמקרה ששאר השיטות לא עזרו.

באיזו תנוחה כדאי להשתמש בהנקת פג?

תנוחה ביולוגית (טבעית) – התנוחה המומלצת ביותר להנקת פגים.

בתנוחה זו האם יושבת ונשענת מעט לאחור, התינוק עומד/ יושב לאורך גוף האם ולא לרוחבו. זאת בניגוד לתנוחה הקלאסית. התנוחה מביאה את התינוק לעירנות וחופש תנועה. ניתן לתמוך בגבו של התינוק או במקרה של תינוק קטן מאוד – בערפו. תנוחה זו נקראת גם תנוחת הקנגרו, על שם הטיפול בשיטת קנגרו.

תנוחת פוטבול

בתנוחה זו רגלי התינוק מונחות לצד האם והאם תומכת בזרועו ובצווארו. זוהי תנוחה מומלצת להנקת פגים, תאומים ובזמן גודש.

תנוחת מעבר

בתנוחה זו  האם יושבת ומשתמשת בכרית על מנת להגביה את התינוק לגובה השד מבלי לרכון כלפיו. היד הצמודה לשד מחזיקה את השד בצורת חצי עיגול (האות C, ולא מספריים), ארבע אצבעות למטה ואגודל למעלה והיד הנגדית תומכת בצווארו של התינוק. תנוחה זו מאפשרת שליטה טובה והכוונת פה התינוק לשד. זוהי תנוחה אפשרית עבור פגים.

תנוחה קלאסית (עריסה) – לא מתאימה להנקת פגים

זוהי התנוחה הנפוצה להנקה, אולם היא איננה מתאימה להנקת פג, אלא רק לאחר גדילתו והתחזקותו. בתנוחה זו פני התינוק וכל גופו מופנים כלפי גוף האם והאם תומכת בגבו בעזרת היד הצמודה לשד. היד הנגדית לשד תומכת בשד ומכוונת אותו. יש להעדיף את אחת התנוחות המתאימות להנקת פג.

 

 

קיימות תנוחות רבות נוספות להנקה, כאן פירטנו בעיקר את המתאימות להנקת פגים. בבחירת התנוחה, שימי לב, שהיא נוחה לך ולתינוק ושהיא מאפשרת מעבר חלב.

 

 

אם את אחות פגיה, את מוזמנת לקרוא על ייעוץ הנקה מהיר לעזרה ראשונה בפגיה.

שיהיה בהצלחה! לשאלות, פניות ועוד אשמח אם תשאירו תגובה באתר. מבטיחה להגיב לכל פניה.

תודה ענקית לדינה יעל על חלקה בכתיבת כתבה זו!

מכל הלב, גילי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט