מה צפוי לי בפגיה? המדריך להורה הדואג

מזל טוב וברוכים הבאים לאשפוז בפגיה. האשפוז מלווה בחששות ופחדים ולעיתים בחוסר וודאות. בודאי עולות לכם שאלות רבות כמו: למה התינוק צריך פגיה? כמה זמן הוא יהיה באשפוז? מה תפקידי כהורה לפג?. ננסה לענות בפירוט על השאלות הנפוצות.
האשפוז בפגיה נגרם מסיבות שונות ומשתנות. החל בשבוע לידה מוקדם, משקל לידה נמוך, מצוקה נשימתית, סוכר נמוך בדם, וסיבות רבות נוספות.

השעות הראשונות

התינוק יגיע לעמדת קבלה, בה יעריך הצוות הרפואי את מצבו ויערוך בדיקות שונות. בשלב זה תתבקשו לרוב להמתין בחוץ כחצי שעה. התינוק שוכב בשלב זה ערום מתחת למכשיר חימום . בצורה זו, הצוות יכול להעריך טוב יותר את מצבו הנשימתי. התינוק יעבור סדרת בדיקות הכוללות בדיקות דם, סוכר, דיקור מותני (LP), בדיקות גזים בדם ועוד. בהמשך הרופא והאחות ישוחחו איתכם על מצבו של התינוק. בשעות הקרובות תתקבל החלטה על פי מצב התינוק האם הוא יופנה לאשפוז בעמדת טיפול נמרץ או בעמדת הביניים.

שאיבת חלב

ברגע שהאם תהיה פנויה לכך, האחות תביא לה ערכה לשאיבת חלב ותסייע לה בשאיבה.
ביומיים הראשונים לאחר הלידה ובייחוד לאחר ניתוח קיסרי ההמלצה היא לשאיבת חלב ידנית. לעיתים בשאיבות הראשונות תשאבי טיפות בודדות בלבד. זהו מצב נורמלי. אל תתייאשי, גם בכוחן של טיפות בודדות לתרום רבות להגנה החיסונית של התינוק. בהמשך תעברי לשאיבה במשאבה חשמלית 8 פעמים ביום. בפגיה לרוב קיים חדר שאיבה עם משאבות לשימושכן.

מה תפקיד ההורים?

נשמח אם במשך כל האשפוז בפגיה, תשתתפו בטיפול בתינוקכם. ודאו עם הצוות הסיעודי – האחות המטפלת, על מידת המעורבות המתאימה. האם ומתי אפשר להחזיק את התינוק, להאכילו או לטפל בו בשיטת קנגרו. במידה והתינוק מונשם, קטן מקילו וחצי או שאינו יציב כנראה שלא תוכלו לטפל בו באופן עצמאי. כל הכנסה והוצאה מהאינקובטור חייבת להיות מלווה בסיוע והשגחה של אחות. זמני הקנגרו קצובים אם בכלל אפשריים. במידה ותחליפו טיטול, יש לוודא עם האחות היכן להניח אותו לשקילה ולא לזרוק אותו לפח.

בהמשך, התינוק יגדל ויהיה יציב יותר. הוא יעבור לעריסה מחממת פתוחה או לעריסה רגילה. עכשיו תוכלו להיות שותפים פעילים ועצמאיים יותר בטיפול. תוכלו להאכיל, לקלח ולהוציא מהעריסה בעצמכם. תרגישו כמעט כמו בבית.

מהלך האשפוז

תינוק המאושפז בפגיה נבדק יום יום על ידי רופאי המחלקה והוא מטופל סביב השעון על ידי צוות סיעודי צמוד שיסייע לכם בכל שאלה ובקשה. לעיתים תרגישו שיש לכם שאלות או בעיות שלא נפתרו על ידי רופא המחלקה או הצוות הסיעודי. אתם מוזמנים לקבוע פגישה דרך המזכירות, עם רופא בכיר שישב איתכם באופן מסודר במשרדו ויענה לכל שאלה.

התינוק לאורך כל האשפוז נשאר מנוטר. הוא מחובר למכשיר המודד את רמת החמצן בדם ואת קצב הלב. בכל כניסה לפגיה עליכם להציג את הידון עם שם התינוק כדי להבטיח שימרה טובה על התינוק מבחינת סודיות ומניעת זיהומים. ייתכן והתינוק יזוז מעמדה לעמדה בעקבות שיפור או הרעה במצבו.

בזמן האשפוז כדאי לברר אודות זכויותיכם. לרוב בתי החולים מעניקים למשפחות הפגיה חניה בחינם, ארוחות מוזלות והטבות שונות. כמו כן, חופשת הלידה של 15 שבועות מתחילה רק לאחר השחרור במקרים רבים. כדאי לפגוש את העובדת הסוציאלית של המחלקה שתעזור במימוש זכויות וקבלת מידע.

תוך כמה זמן משתחררים?

קצב ההתקדמות של התינוקות משתנה מאוד בין תינוק לתינוק ובין יום ליום. נסו לאזור סבלנות, קבלו עזרה מחברים ומשפחה והיערכו לאשפוז עד המועד שבו התינוק יהיה מוכן לשחרור.
האשפוז בפגיה מלא בעליות ומורדות, לעיתים נראה שהשחרור כבר בפתח ולעיתים הוא נראה רחוק מהעין. התמקדו בדברים שתוכלו בהם לסייע לתינוק כמו קנגרו, שאיבת חלב ותפילה.

מהם הסימנים המבשרים על שחרור מתקרב?

  • תינוק השוקל מעל 2 קילו
  • אוכל דרך הפה ועולה במשקל
  • מעל שבוע 35
  • שומר לבד על חום גוף
  • יומיים שלמים בלי הפסקות נשימה או ירידות בדופק
  • 5 ימים לאחר הפסקת קפאין
  • ועוד סימנים נוספים בהתאם למצב

לפני השחרור

כאשר התינוק מתקרב לשחרור, תוזמנו למפגש לקראת שחרור בחדר סמינרים של המחלקה. זהו מפגש חובה לפני השחרור. במפגש זה תקבלו הסבר על הטיפול המיוחד לפג לאחר השחרור מאחות פגיה ומבעלי מקצוע נוספים. במקרים מסוימים ההורים יעברו גם הדרכת החייאת תינוקות לפני השחרור.
לפני השחרור וודאו כי הנכם מרגישים בנח בטיפול בתינוקכם,  מנת שתשתחררו בבטחון וברוגע מלא. ודאו שרכשתם את מוצרי התינוקות הנחוצים לטיפול בתנוקכם בבית. המוצרים העיקריים הם טיטולים, מגבונים, בגדים, סבון לתינוקות, שמיכה, כובע, עריסה, בקבוק. במידת הצורך גם תמ"ל, תמ"ל פגים ותרופות לפי הצורך.

תהליך השחרור

ההחלטה הסופית על השחרור מתבצעת בבוקר השחרור. במקרה והתינוק מציג הפסקת נשימה, השחרור יכול להתבטל גם ברגע האחרון. עליכם להגיע לבית החולים עם בגדים, סלקל, שמיכה וכובע. תקבלו מכתב שחרור מרופא והסבר קצר מהאחות. לא לשכוח את פנקס החיסונים והחלב מהמקרר והמקפיא. אתם בדרך הביתה!

בשם כל צוות המחלקה, הרופאים והאחיות, נאחל לכם אשפוז נעים וקצר ככל הניתן, והרבה בריאות ונחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט