נובמבר – חודש המודעות לפגים

סיכום נובמבר – שמענו על פגים בכל אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות. למה דווקא נובמבר הוא חודש המודעות לפגים? איך לשמור על פגפגון בחורף? למי מגיע חיסון RSV ולא ידענו?

חודש נובמבר עמוס וחורפי במיוחד עבר על כוחותינו. חודש שבו היתה מודעות דיגיטלית גבוהה לפגים. אלפי פוסטים מרגשים של אמהות לפגים וצוותי פגיה. והשנה, גם היה לי זמן לקרוא את כולם, עקב סטרפטוקוק שהכריע אותי לזמן ממושך.


בחרתי לפרסם בבלוג רק אחד מהם, של נועה הנדין, מבלוג "חיים של אמא". עם המון ציניות משובחת ועצות מעשיות של "עשה" ו"אל תעשה" לסביבה של הורים לפג. אני מאמינה שמי שחווה הורות לפג בוחר לו מנגנון התמודדות. משום מה אני מאוד מחברת לאלו שבוחרים בציניות.
לעוד עצות מעשיות אתם מוזמנים לבקר בכתבה "בסימן טוב פג בא לנו"

ואני מצרפת כאן ציטוט של טלי וייס המדהימה. שהיא השראה ענקית, אמא לפגים ואחות פגיה מהמקצועיות שהכרתי.

"הדבר הבולט והקושי הגדול שאנחנו רואים אצל הורים בפגייה הוא "החלום שהתנפץ", במהלך ההיריון מדמיינים בדיוק איך יראה התהליך, חולמים על לידה קלה טבעית ופשוטה ולחזור הביתה מיד עם ילד גדול ובריא. בפגייה ההורים פתאום מבינים שהחלום שהיה להם לא יתממש, וצריך להתחיל להשלים עם המציאות שנפלה עליהם, לפעמים מאוד קשה להם להתאהב בילד כי הוא קטן וכאוב ומלא צינורות. "

קישור לכתבה המלאה

שאפו ענק לכל אחיות הפגיה שהתחדשו במסגרת מהממת לפרופיל הפייסבוק שלהן.

גם בתקשורת לא קיפחו את הפגים. עמותת לה"ב אספה מהחדשות ראיונות עם אמהות לפגים, דו"ח מצב מיגון פגיות ואפילו ראיון עם אחות מומחית פגים שהיתה בעצמה אמא לפגים. קישור לעמוד חדשות יום הפג 2019 באתר העמותה

למה בחרו דווקא את נובמבר כחודש המודעות לפגים?

זו שאלה נהדרת, שלא הצלחתי למצוא עליה תשובה. אבל בעיני, זה החודש הכי מכריע לפגים. זהו החודש הראשון של החורף. זהו החודש שבו מתחיל פרק משמעותי בשמירה על בריאותם של הפגפגונים. מתן חיסוני RSV, התמגנות מפני כל חשוד במחלות חורף, חימום מספיק ועוד. כל שנה, בנובמבר אני מקבלת טלפונים מחברים ירושלמים עם פגפגון חדש שהגיע או כמעט הגיע להיפותרמיה. נובמבר הוא בהחלט פרק חדש בשביל כל מי שמטפל בפגפגון.

זה זמן טוב לתזכר שפגים נמצאים בקבוצת סיכון לסיבוכי שפעת. לכן, בהגיעם לגיל חצי שנה, חשוב לחסן אותם נגד שפעת. ועוד יותר חשוב – לחסן את מי שמגיע במגע איתם (אחיות פגיה, סבים, סבתות ואחים). עוד על חיסונים לפגים אתם מוזמנים לקרוא בכתבה שכתבתי לפני שנה בדיוק, בהתפרצות החצבת הגדולה.

כמה טיפים למעבר חורף בטוח יותר עם פגפגונים

  1. לקבל בדיוק שוויצרי את חיסוני RSV
    חשוב לעקוב אחרי חיסוני RSV ולוודא שמקבלים את כולם ובזמן. חיסוני RSV מגנים על פגפגונים מפני וירוס נשימתי מסוכן המופץ בחורף. הם עושים זאת באמצעות נוגדנים המחזיקים מעמד חודש אחד בלבד בתוך מערכת החיסון. לכן, יש לעקוב אחרי תזמון החיסון ולוודא שמבצעים אותו בכל אחד מחודשי החורף (נובמבר עד מרץ). את החיסון הראשון הפג מקבל ביום השחרור ואת היתר, בקופת החולים.
  2. להתרחק מכל מי ש"רק משתעל/ רק יש לו נזלת ואין לו חום"
    החולה עלול להדביק גם לפני שעולה לו החום. לפעמים לא נעים לנו להרחיק אנשים מהתינוק, במיוחד אם זה סבא/ סבתא/ דודה שעוזרת לנו המון. אבל במקרה הזה, better safe then sorry.
    אם ההורים חולים (או אפילו רק נדמה להם שהם חולים), חובה לרחוץ ידיים היטב לפני כל מגע בפגפגון. ועדיף ללבוש מסיכה, למניעת הדבקה.
  3. לבחור מסגרת קטנה עבור פגפגון שהולך לגן.
    גם פגפגון שמגיע לגיל שנתיים, מערכת החיסון שלנו יותר חלשה משל ילדים אחרים בגילו. לכן עדיף לבחור לו מסגרת שבה יבוא במגע עם כמה שפחות ילדים ואנשים נוספים.
    לדוגמא: עדיף לבחור משפחתון של 7-8 ילדים ולא מעון עם 30 ילדים בכיתה ועוד 60 ילדים בכיתות שכנות. יסלחו כל המעונות, זה חס ושלום לא אישי אלא עניין סטטיסטי. תינוק שמגיע במגע עם 90 ילדים והוריהם, חשוף הרבה יותר להדבקות במחלות מתינוק שנמצא במגע עם 8 ילדים והוריהם.
    אני יודעת שלא תמיד זה אפשרי לבחור, אבל כן כדאי שזה יהיה בראש באיזה מקום. כך שאם כן מתאפשרת הזדמנות, זה נמצא במודעות. ברור שבעולם אידיאלי פגפגון יהיה בבית עם ההורים ובכלל לא ילך לגן, אבל מציאות לחוד ועולם אידיאלי לחוד…
  4. טיפים לחימום הבית בחורף
    חשוב מאוד לוודא שהחום בחדר שבו פגפגון נמצא הוא 22-25. בזמן מקלחת כדאי להעלות ל26. את החום אנחנו מודדים בגובה שבו נמצא התינוק ולא בגובה העיניים שלנו. כדאי לחמם את החדר כשחוזרים הביתה מבחוץ, או לקראת הבוקר. אני ממליצה להדליק מזגן חצי שעה מראש, כדי להכנס לבית/ חדר נעים. אפשר להשתמש בשעון שבת או באפליקציות של שליטה מרחוק.
    כשאנחנו עוזבים את הבית לשבת חורפית הבית יכול גם להגיע ל16 מעלות. כדי לחמם את הבית נדרשת לפחות חצי שעה. אפשר אפילו להשאיר מפתח אצל השכנים ולבקש שיכנסו וידליקו לכם חימום. אני בטוחה שהם ישמחו לעשות הכל בשביל פגפגון שלכם.
  5. נסיעות חורפיות עם פגפגון
    חשוב להגביל את זמן השהייה בחוץ של פגפגון ולשמור על ביגוד מתאים. המדד האמין לחום הגוף של פגפגון הוא חום החזה והבטן ולא חום הידיים או האף, כפי שנהוג לחשוב.
    ההנחיה היא תמיד – שכבה אחת נוספת יותר מאיתנו. אם אנחנו יוצאים החוצה עם 3 שכבות, פגפגון צריך 4. לא לשכוח את הרגליים. 4 שכבות גם ברגליים!

RSV למי? כמה? למה?

ועוד קצת פירוט על חיסון RSV מתוך אתר משרד הבריאות- מוגש כשירות למתלבטים האם פגפגון שלהם זכאי לקבל את החיסון. שימו לב במיוחד לסעיף האחרון שמסביר שמי שהתחיל עונה עם חיסונים, אמור לסיים את כל עונת החיסון.

החיסון ניתן מדי חודש בין חודשי נובמבר עד מרץ לתינוקות הבאים:   

א. ילדים שנולדו פגים, הלוקים במחלת ריאות כרונית והזקוקים לטיפול בחמצן  – עד לגיל שנתיים. 

ב. ילדים שנולדו פגים, הלוקים במחלת הריאות שאובחנה אצלם על-ידי צילום חזה אופייני וסימנים קליניים (BPD broncho-pulmonary dysplasia)  בגיל מתוקן של 36 שבועות הריון ושנזקקו לטיפול באחד מאלה: חמצן, תרופות משתנות, קורטיקוסטרואידים (סטרואידים) או מרחיבי סימפונות – עד לגיל שנה. 

ג. ילדים שנולדו בטרם מלאו 32 שבועות הריון + 6 ימים  – עד לגיל שנה (ילדים שנולדו  עד שבוע הריון 32 + 6 ימים והחלו את עונת החורף לפני הגיעם לגיל שנה יקבלו את החיסון). 

ד. ילדים שנולדו בטרם מלאו 34 שבועות הריון + 6 ימים  – עד לגיל חצי שנה (ילדים שנולדו עד שבוע הריון 34 + 6  ימים והחלו את עונת החורף לפני הגיעם לגיל חצי שנה יקבלו את החיסון). 

ה. ילדים הסובלים ממחלת לב מולדת ובהתקיים אחד מאלה – עד לגיל שנה:

ילדים המקבלים טיפול תרופתי לאי ספיקת לב

ילדים עם יתר לחץ דם ריאתי בינוני עד חמור

ילדים עם מחלת לב כחלונית (ציאנוטית) 

ו. ילדים, ללא תלות בשבוע הלידה, שנולדו במשקל נמוך מ-1 ק"ג עד – לגיל שנה. 

ז. ילדים, ללא תלות בשבוע הלידה, הסובלים ממחלת ריאות כרונית קשה –  לעד גיל שנה 

לכל הילדים הזכאים לטיפול מונע יש להמשיך ולתת את התכשיר עד תום עונת פעילות-היתר של הנגיף. 

שיהיה חורף בריא, חם ומלא מודעות ואהבה לפגים

מכל הלב,

גילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט