פעם ראשונה בפגיה? קצת מידע להקל על הכניסה

כמה הורים בפגיה פגשתם שלא מצליחים למצוא את הדרך החוצה? אמהות שלא ידעו איפה נמצא חדר השאיבה? בנוסף לקושי הנפשי שכבר הרחבנו עליו, הגעה למקום חדש יכול להיות אתגר טכני לא פשוט לחלקנו. ההצעה: סרטוני וידאו להכרות עם הפגיה ומתן מידע, לצפיה לנשים במחלקות הריון בסיכון.

פגיה תחת אש

השבוע ליבי היה דווקא עם הפגיות בדרום, שחלקן נאלצו לגלגל אינקובטורים למרחבים מוגנים בזמן האזעקות. נזכרתי בפעם שבה הייתי בעבודה בפגיה בזמן אזעקה. הטיפול נמרץ בפגיה שלנו הוא ממ"ד. אבל היו לי 6 תינוקות בעמדת ביניים. את מי לגלגל קודם? בדקה וחצי אי אפשר לגלגל את כולם. זאת הרגשה נוראית, לבחור בחירה כזו. ואיזו הרגשה להשאיר את התינוקות ולהכנס למרחב מוגן בלעדיהם! גם אם הם נשארו בהשגחה, זו פשוט מציאות הזויה!

מקווה שהשקט והשגרה ישררו אצלנו תמיד.

ובנימה יותר אופטימית..

יום הפג הבינלאומי 2018

יום הפג הבינלאומי חל בשבת שעברה ה17/11.

הרבה יצא לי לחשוב, לאן התקדמנו בשנה האחרונה מבחינת מודעות לפגים בישראל? ההרגשה שלי היא שהנושא עלה מאוד למודעות הישראלית, הרבה בזכות ח"כ אורלי לוי אבקסיס, המובילה את ציון יום הפג הבין-לאומי ואת קידום נושא הפגים בכנסת.

אני הצגתי השבוע את הבלוג בתחרות מנכ"ל משרד הבריאות לאיכות ברפואה. היה משמח לראות אנשים מגוונים כ"כ מתחומי רפואה שונים ולשמוע על חידושים ופיתוחים לטובת המטופלים.

 

כמה קשה להגיע לפגיה בפעם הראשונה

כשהורים מגיעים לפגיה בפעם הראשונה, מעבר לקושי הנפשי שכבר הרחבנו עליו, הבלבול, הפחד וחוסר השליטה, יש להם גם קושי טכני במציאת הדרך, מתקן מים קרים או שירותים , שלא לדבר על הדרך החוצה שאז כבר ממש יכולים לאבד את חוש הכיוון. (וזה נורמלי להיאבד במסדרונות בית חולים..)

תמיד היה לי חלום להכין סרטונים להורים בפגיה עם הדרכות מצולמות: קבלה למחלקה, קנגרו, האכלה נכונה, שחרור. אפילו הכנתי תסריט לסרטון הראשון. הרעיון המקורי, היה להראות את הסרטון לנשים המאושפזות בהריון בסיכון. מתוך מחשבה שאם הן יראו את המחלקה מראש, אפילו רק בוידאו, זה יקל קצת על החששות וגם על המעבר הטכני. אם הן לא יכולות להגיע לסיור בפגיה, הפגיה יכולה להגיע לסיור אצלהן במחשב.

כשאני עומדת לנסוע למקום שאני לא מכירה, יוסי תמיד מראה לי תמונות בגוגל פוטו כדי שאני אדע איך נראה המקום, זה מקל לי קצת על החששות שבנהיגה למקום לא מוכר. השבוע כשנסעתי להציג את הבלוג בתחרות מנכ"ל משרד הבריאות, ירושלמית שכמוני, פחדתי לנהוג בתל אביב. הוא הראה לי את המקום בדיוק, את הכניסה לחניה וכל הרחוב, עד שנרגעתי.

אם אתם מכירים סרטונים כאלו בעברית, אשמח אם תפנו אותי, ואם מתאים לכם לעזור בהפקה של סרטונים כאלו, דברו איתי בפלאפון 0507432226

בינתיים, הנה התסריט:

סרטון כניסה לפגיה

מזל טוב וברוכים הבאים לאשפוז בפגיה.
האשפוז מלווה בחששות ופחדים ולעיתים בחוסר וודאות.
צוות הפגיה ישמח לעמוד לרשותכם ולענות לכל שאלה.

האשפוז בפגיה נגרם מסיבות שונות ומשתנות, החל בשבוע לידה מוקדם, משקל לידה נמוך, מצוקה נשימתית, סוכר נמוך בדם, וסיבות רבות נוספות.

התינוק יתקבל לעמדת הטריאז', בה יעריך הצוות הרפואי את מצבו ויערוך בדיקות שונות. בשלב זה תתבקשו להמתין בחוץ כחצי שעה ובהמשך הרופא והאחות ישוחחו איתכם על מצבו של התינוק. בשעות הקרובות תתקבל החלטה על פי מצב התינוק האם הוא יופנה לאשפוז בעמדת טיפול נמרץ או בעמדת הביניים.

ברגע שהאם תהיה פנויה לכך, האחות תביא לה ערכה לשאיבת חלב ותסייע לה בשאיבה.
ביומיים הראשונים לאחר הלידה ובייחוד לאחר ניתוח קיסרי ההמלצה היא לשאיבת חלב ידנית, לעיתים בשאיבות הראשונות תשאבי טיפות בודדות בלבד. זהו מצב נורמלי. אל תתייאשי, גם בכוחן של טיפות בודדות לתרום רבות להגנה החיסונית של התינוק.

נשמח אם במשך כל האשפוז בפגיה תשתתפו בטיפול בתינוקכם. ודאו עם הצוות הסיעודי-האחות המטפלת האם ומתי אפשר להחזיק את התינוק, להאכילו או לטפל בו בשיטת קנגרו.
בשעות הבוקר ניתן להיפגש עם יועצת הנקה מומחית לפגים ועם העובדת הסוציאלית של המחלקה. נשמח לראותכם בפגישה כזו כדי לסייע בזכויותיהם, לענות לשאלותיכם ולתת לכם מידע על האשפוז ועל הטיפול שבידכם להעניק לתינוק.

תינוק המאושפז בפגיה נבדק יום יום על ידי רופאי המחלקה והוא מטופל סביב השעון על ידי צוות סיעודי צמוד שיסייע לכם בכל שאלה ובקשה. במידה והנכם מרגישים שיש לכם שאלות או בעיות שלא נפתרו על ידי רופא המחלקה או הצוות הסיעודי אתם מוזמנים לקבוע פגישה דרך המזכירות, עם רופא בכיר שישב איתכם באופן מסודר במשרדו ויענה לכל שאלה.

קצב ההתקדמות של התינוקות משתנה מאוד בין תינוק לתינוק ובין יום ליום. נסו לאזור סבלנות, קבלו עזרה מחברים ומשפחה והיערכו לאשפוז עד המועד שבו התינוק יהיה מוכן לשחרור.

האשפוז בפגיה מלא בעליות ומורדות, לעיתים נראה שהשחרור כבר בפתח ולעיתים הוא נראה רחוק מהעין. התמקדו בדברים שתוכלו בהם לסייע לתינוק כמו קנגרו, שאיבת חלב ותפילה.

כאשר התינוק מתקרב לשחרור, תוזמנו למפגש לקראת שחרור. זהו מפגש חובה לפני השחרור ובו תקבלו הסבר על הטיפול המיוחד לפג לאחר השחרור מאחות פגיה, הסבר על סיוע להתפתחות הפג ממרפאה בעיסוק מומחית לפגים והסבר על הנקת הפג בבית מיועצת הנקה של הפגיה.

לפני השחרור וודאו כי הנכם מרגישים בנח בטיפול בתינוקכם, תוכלו לקלח אותו, לחתל ולהאכיל בהשגחת האחות על מנת שתשתחררו בבטחון וברוגע מלא.
בשם כל צוות המחלקה, הרופאים והאחיות, נאחל לכם אשפוז נעים וקצר ככל הניתן, והרבה בריאות ונחת.

ועוד טיפ אחרון להורים חדשים בפגיה מפורום "פרוג" של אמהות לפגים, שמגיע דווקא מאבא בשם דודי אברהם:

לגבי ירידות בסטורציה /דופק:
יש הבדל בצפצוף/אזעקה אם זה 'ירידה' או שזה 'קורא לא נכון' –
האחיות מזהות וכשיש ירידה הם מגיעים מייד.
כשזה קורא לא נכון – זה קורה בגלל תזוזה וכדו' ואין אפשרות טכנית לרוץ כל פעם.

(זה נכון, המוניטור ברוב הפגיות נצפה על ידי כל המחלקה במקרה של בעיה, כך שגם אם אתם בחדר לבד והמוניטור מצפצף, אתם לא לבד! כל הפגיה רואה את זה..)

אין אפשרות בעולם שמישהו 'יהנה' בפגיה ללא טענות.
ההורים בד"כ לחוצים – ללא נסיון, והאחיות עם עבר מרשים – שלפעמים נראה שלא אכפת להם…
ככה זה: אי אפשר לצפות מהם להישאר רגשיים מדי במקומות הללו, לטוב ולמוטב! 

מה דעתכם? אפשר?

לפחות מנסים..

 

מכל הלב, גילי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט