שבוע הדין – גבול החיות "מי ב23 ומי לא ב23?"

שבוע החיות המקובל ברוב המדינות המערביות הוא 23 שבועות. בשבוע 24 מטפלים בכל צרכי התינוק מבלי לבקש את רשות ההורים. לעומת זאת, בשבוע 23 שואלים את ההורים האם הם מעוניינים שהצוות יטפל בתינוק.

האם ההורים מסוגלים לקבל החלטה בשאלה שכזו? מהם השיקולים שהם לוקחים בחשבון? מהם הסיכויים של תינוק בשבוע 23 לשרוד? האם שבוע ההריון הוא מדד אמין?

יאיר מתכונן לראש השנה

בראש השנה יקבע לכל אחד מאיתנו מה יקרה לו בשנה הקרובה, מי תכנס להריון, מי תלד פג. מי יבריא ומי יחלה. מי ישתחרר עם חמצן, מי עם מוניטור. מי יעלה במשקל ומי יצטרך קלורין. מי תניק, ומי תשאב.

זכור לי ראש השנה לפני 3 שנים – הייתי בהריון עם נועה. עבדתי 2 משמרות לילה רצופות בתוך החג. בבוקר זכיתי לשמוע פעמיים תקיעת שופר בבית החולים. זה היה מעמד מרגש! עשרות אחיות במדים עומדות אחרי לילות ארוכים, לשמוע קול שופר. בטוחה שהחסדים שעשו במהלך המשמרות סייעו לתפילות לעלות עד כסא הכבוד!

ולעניינו: שבוע החיות בישראל

הפעם לבקשתה של אמא שלי, שלומדת כרגע בקורס "סיעוד הילד" על טיפול ביילודים. היא שאלה על שבוע החיות.

שבוע החיות המקובל ברוב המדינות המערביות הוא 23 שבועות. החל משבוע זה ישנם תיעודים של תינוקות ששורדים עם תפקוד תקין ואיכות חיים טובה. אמנם ביפן ובמדינות נוספות כבר יש לא מעט תיעוד לפגים בשבוע 22 ששרדו, אך בישראל זה עוד לא הפך לתופעה.

ההנחיות המקצועיות לטיפול בפגים בישראל כיום, הן:

  • מתחת לשבוע 23 לא מטפלים בתינוקות ולא מבצעים בהם החייאה. נותנים להם חימום בלבד.
  • בשבוע 23 נותנים להורים להחליט האם הם רוצים טיפול או לא.
  • משבוע 24 ומעלה מטפלים בתינוק. הטיפול ניתן בלי צורך ברשות ההורים.

איך זה קורה בפועל?

כשהצוות מגיע לדבר עם ההורים, האישה אחרי לידה, בעלה מבולבל גם לפעמים. מאוד קשה להם להבין את כל המונחים הרפואיים וסיכויי ההשרדות. לרובם זו בכלל הפעם הראשונה שהם נחשפים לתחום הפגים. הסיטואציה היא מאוד לא קלה עבור הורים. הם נדרשים לצלול לתוך עומק של סוגיה רפואית מורכבת ולקבל החלטה שמיטב הרופאים היו מתקשים לקבל. ההחלטה שלהם בסוף מושפעת הרבה מנסיון של חברים וקרובים ומהאופן שבו הדברים הוצגו בפניהם על ידי הצוות הרפואי.

למה נותנים להורים לקבל החלטה רפואית?

על פי הסטטיסטיקה. הסתברות גבוהה לכך שפג שנולד בשבוע 23, יהיה פגוע/ בעל קשיים פיזים או שכליים חמורים. לכן הוחלט שההורים עצמם צריכים לקבל את ההחלטה: האם הם יהיו מסוגלים להתמודד עם גידול של ילד כזה? רק מי שצריך להתמודד עם ההשלכות יכול לקחת אחריות על ההחלטה.

אליה וקוץ בה – גיל ההריון

חישוב גיל ההריון הוא ממש לא מידע מדוייק. נשים רבות נכנסות להריון תוך כדי הנקה, אחרי הפלה, או עם ביוצים מאוחרים/ מוקדמים. אם לא מדובר בטיפול פוריות, כמעט ואין דרך לדעת בוודאות מוחלטת את שבוע ההריון. יש שיטות נוספות לקביעת השבוע כמו אולטרסאונד בשבוע מוקדם, הערכת גודל ועוד.

עכשיו תארו לכם שמגיעה אישה שנקבע לה שבוע הריון מסויים. משום מה, היא באמת נמצאת באותו שבוע פלוס יום. האישה הנ"ל מפתחת לידה בשבוע 22+6 על פי ספירה זו. אבל במציאות גיל ההריון הוא כבר 23. האם יטפלו בתינוק? לא. כך שגם זה מורכב יותר ממה שנדמה. וכאן מדובר על סטיה של יום אחד בלבד, גורלי ככל שיהיה. יש מקרים שבהם הסטיה יכולה גם להיות גדולה יותר מיום.

לילות עצובים

משום מה, הרבה פגים נולדים בלילה. כאחת שעבדה הרבה משמרות לילה, יצא לי לחזות בלא מעט פגים בשבוע 22 שהגיעו לפגיה לשעותיהם האחרונות. הלב יוצא אליהם! הם שוכבים באינקובטורים, כל כך קטנים ומושלמים שבא לך לצעוק "תטפלו בהם, תעשו משהו" ולאט לאט הדופק יורד והם שותקים..

זאת חוויה מטלטלת. במיוחד כשעוברים אותה שוב ושוב ושוב. זה קשה לראות תינוק סובל ולא לעשות כלום. זה השאיר בי שריטה רצינית עד היום. 

אבל גם בהנחה שהיינו מטפלים בהם והם היו שורדים למרות הסיכוי האפסי, זה היה כנראה מגיע על חשבון ההורים, שהיו צריכים להתמודד עם ילד פגוע. אנחנו היינו הולכים הביתה וההורים היו צריכים להמשיך איתם כל החיים. 

קצת מספרים

את המעקב אחרי השרדות ותחלואה של פגים מנהל מכון גרטנר. המכון מרכז את מסד הנתונים לתינוקות במשקל לידה נמוך, ונמוך מאוד. אפילו יצא לי פעם לטפל בנכדה של אחת מבעלות התפקידים הבכירים שם. אפשר לקרוא את הנתונים והדוחות באתר שלהם 

בין 1995 ל‭2004-‬ נולדו בישראל  ‭1,380‬ פגים בשבועות ‭24-22‬ להיריון. מבין 184 תינוקות שנולדו בשבוע ה‭22-‬ שרד רק תינוק אחד שסבל מנכויות קשות. בין הנולדים בשבוע ה‭23-‬ להיריון נרשמה תמותה של ‭,94%‬ ו‭50%-‬ מהשורדים סבלו מנכויות קשות. אצל הנולדים בשבוע ה‭24-‬ שיעורי התמותה ירדו ל‭,76%-‬ והנכויות הקשות (שיתוק מוחין, עיוורון, חירשות) פגעו בחצי מהשורדים.

הנתונים העדכניים יותר נאספו בדו"ח תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד, שהוציא משרד הבריאות בספטמבר. מהנתונים עולה כי בין 2004 ל‭2006-‬ נולדו בארץ 40 תינוקות בשבועות ‭,22-21‬ ואף אחד מהם לא שרד. מתוך 139 תינוקות שנולדו בשבוע 23 שרדו ‭,15‬ מתוך 219 תינוקות שנולדו בשבוע 24 שרדו ‭,71‬ ומתוך 241 תינוקות שנולדו בתקופה זו בשבוע ה‭25-‬ להיריון שרדו ‭,130‬ אך בדו"ח לא מתואר מה מצבם כיום.

הנתונים לקוחים מתוך כתבה מעניינת בYNET שסוקרת יפה מאוד את התחום הזה.

אם לסכם עבור מי שלא אחז ראש – לא כדאי להיוולד מוקדם. 

איפה זה לא נכון?

אמנם בישראל גבול החיות הוא שבוע 23, אך זה לא כך בכל מקום. ביפן ובארצות הברית גבול החיות הוא שבוע 22. אחוזי ההצלחה שלכם בהשרדות עולים מכיוון שיש להם יותר נסיון בטיפול כזה. ייתכן ולא רחוק היום שבו גם בשאר מדינות העולם יאמצו את שבוע 22 כגבול חדש. לעומת זאת, ישנן מדינות בצפון אירופה ובסקנדינביה שבהם גבול חיות הוא רק לקראת שבוע 25. 

ונסיים באופטימיות כהרגלי בקודש

כתבה מרגשת במיוחד על 5 נשים שילדו בשבוע 23 והתינוקות שלהן שרדו. שווה קריאה!

עוד כתבה על פגית מאנגליה שניצלה בניסי ניסים, באמת מופלאים.

ואיך אפשר בלי… תינוקת מישראל ששרדה לאחר שנולדה בשבוע 23.

מברכת את כולם בהמון בריאות, אושר וכתיבה וחתימה טובה, נחת מהמשפחה ושנשמע רק בשורות טובות 

שנה טובה ומתוקה

כתיבה וחתימה טובה! שכל התפילות יתקבלו באהבה

מכל הלב,

גילי

 

2 תגובות

  1. אני אמא לפגית מדהימה שנולדה בשבוע 23 כיום היא ב"ה בריאה ומתפתחת תקין-
    נולדה בהדסה הר הצופים והודות לצוות המדהים שליווה אותה בכפפות של משי היא שרדה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט