מסעות פגפגון בטיפת חלב

טיפת חלב היא נקודת המפגש הרשמית הראשונה של פגים עם העולם החיצוני. לא פעם, זו גם נקודת עימות וכשל. מורכבות טכנית, פחדים וטראומות האשפוז. כל אלו גורמים לביקורים בטיפת חלב להיות שונים בתכלית בין תינוקות שנולדו בזמן, לפגים.

תזמון מתן ברזל, חיסון RSV וקושי טכני במתן חיסונים הם רק חלק מההבדלים. נשמע לכם מוכר? מוזמנים להמשיך לקרוא!

נתחיל מהתחלה: ניפוץ מיתוסים

נכון, יצא לי בעבר להיתקל בטיפת חלב באחות מרובעת ומיושנת (או בשפת העם "קלעפטע"). כיום אני רואה יותר ויותר אחיות תקשורתיות, מעולות ונעימות שבוחרות לתת את הנשמה גם בתחום הזה. אז לכל הפופוליסטיות שמעלות כל יום פוסטים שנאה על אחיות טיפת חלב: אתן מוזמנות לבוא לסיור  בטיפת החלב שלנו בשכונה ולראות את הגמישות, השירות והרוח הצעירה של המקום! אפילו למתנגדי חיסונים הן נחמדות. עד כדי כך….

ולא פעם אני שומעת מהן: בעבר היו מציירים ריבוע ומנסים להכניס את התינוק אליו, היום אנחנו רואים תינוק ובודקים איפה הוא מתחבר לריבוע, אם בכלל.

 מה צפוי לפג מבחינת התפתחות?

תינוק שנולד מוקדם, צפוי לאיחור התפתחותי. עד כמה חמור יהיה האיחור, תלוי בחומרת הפגות והמחלות הנלוות. לפעמים פג יכול לסבול "רק" מפיגור המתאים לגיל המתוקן (נחשב בן 0 בתאריך הלידה המשוער). לעומתם, פגים אחרים עלולים לפתח פיגור התפתחותי גם יותר מהתיקון המתאים לגיל. פג שנולד צעיר מאוד, או עם מחלה סוערת, יפגין פיגור התפתחותי יותר מאחרים

הגורמים שעלולים לנבא עיכוב התפתחותי נוסף הם

  1. תלות במיכשור רפואי כמו חמצן מוניטור.
  2. תרופות שונות המשפיעות על ערנות, ומשקל  (תרופות הרגעה, סטרואידים)
  3. הפחתה בגירוי סביבתי

מה הכוונה גירוי סביבתי?  אמא היסטרית לפג עלולה פשוט לא להניח אותו על הרצפה מחשש לזיהומים והילד יתחיל זחילה והליכה בגיל מאוחר יותר.

לא אוחזים ראש

פג בריא יחסית שמשתחרר מהפגיה מקבל רשימת מטלות וביקורים שלא היתה מביישת את סבתא שלי.

  • מעקב משקל
  • בדיקת הכרות צמודה לשחרור אצל רופא ילדים
  • מעקב צהבת
  • בדיקת שמיעה
  • בדיקת עיניים
  • דיאטנית מומחית לפגים
  • ביקורת במרפאת פגים
  • פיזיותרפיה
  • US פרקי ירכיים
  • מכון להתפתחות הילד

וזו רק הרשימה הקצרה. בנוסף להורמונים וחוסר השינה, הם עוד צריכים לקבוע תורים לכל זה ועוד. לא פלא שהרבה הורים הולכים לאיבוד ומפספסים תורים. הצוות הרפואי תמיד משתדל לעזור, אבל האחריות לקביעה ולהגעה היא בסופו של דבר, על ההורים.

ואיך אפשר בלי… חיסונים!

החיסונים ניתנים לפגים על פי סדר הלידה. בדרך כלל פגים מקבלים רק חיסון נגד צהבת B וויטמין k בבית החולים. מנה נוספת של חיסון נגד צהבת ניתנת בגיל חודש. חלק מהתינוקות זוכים לבלות בפגיה גם בגיל חודש ומקבלים מנה שניה. המנה הראשונה ניתנת רק מעל משקל 2 קג.

מעניין לציין שהנחיה כיום, לפחות בפגיה שלנו, היא כן לתת לתינוקות שמשתחררים במשקל סביב 1900 גרם כדי לא ליצור בלבול. כלומר- הקו אחיד. כל תינוק משתחרר מפגיה כשברשותו מנה 1 לפחות של חיסון נגד צהבת גם אם השתחרר בפחות מ2 ק"ג.

גם אחרי השחרור הורים רבים חוששים מתופעות הלוואי של החיסון, כמו עליית חום, שלשולים, הקאות ועוד. קשה להבדיל בין חום מזיהום לחום שקשור לתופעות לוואי שאחרי קבלת החיסון. ההמלצה היא כן להשתדל לחסן עד כמה שניתן לפי הזמן הכרונולוגי המתאים ולא לדחות חיסונים. קחו לדוגמא את מגיפת החצבת שהמשתוללת עדיין. הורים שדוחים את החיסון נגד MMRV שניתן בגיל שנה, עלולים למצב שהפג נחשף למחלה. במקרה כזה, החיסון כבר ניתן בלחץ ובתזמון הרבה פחות נעים ונוח.

למרות כל האמור לעיל, פגים הם פגים והם חולים יותר מתינוקות רגילים. כך שהמציאות בשטח היא, שהרבה פעמים הם נאלצים לדחות את מתן החיסונים בגלל שהם חולים.

תורידו את הרגל מהלחץ

ברגע שהפג הגיע הביתה, אין יותר נוסחאות חישוב מזון. גם אם הוא מקבל בקבוק שאוב או תמ"ל, זה לפי דרישה! לא אמורים לתת לכם נוסחאות לפי משקל ותוספת לפי שבועות. אני יודעת שזה קשה, אחרי שהתרגלתם שכל מ"ל מדוד, וכל דבר נרשם ומפוקח בשבע עיניים. תצטרכו פשוט להוריד את הרגל מהלחץ.

הגישה כיום, היא לעודד הנקה בכל מקרה שאין בעיית משקל חמורה. מגיעים לשקילה כל שבוע בערך במהלך החודש העוקב לשחרור. מוודאים שהילד לא פולט יותר מדי, ועולה פחות או יותר לפי הצפוי לגילו ולמשקל שבו הוא נולד.

לטרוף סטייקים?

הרבה פגים מתעכבים בטעימות מאכלים מוצקים, אם בגלל חוסר מוכנות התפתחותית ואם בגלל חשש ההורים. המציאות היא, שהם הרבה פעמים עוברים את גיל חצי שנה ולא טעמו את טעמה הנהדר של מחית בננה!

עוצמת ברזל

פגים סובלים מאנמיה מחוסר ברזל הרבה יותר מתינוקות שנולדו בזמן. היזכרו בכל בדיקות הדם שהם עברו בפגיה. כבר תבינו שיש להם נקודת פתיחה בגרעון: הם מתחילים במחסור דם מראש. פגים מתחילים לקבל טיפול בברזל דרך הפה כבר מגיל חודש. לעומת תינוקות בריאים שמתחילים רק בגיל 4 חודשים.

את מצב האנמיה בודקים בהתאם להמלצות רופא הילדים, אבל לפחות פעם אחת בין גיל 9 חודשים לגיל שנה וחצי. במקרה של אנמיה מתחת ל11 המוגלובין או מתחת 74 MCV (נפח) מתייעצים עם רופא לגבי תוספת מינון.   

צ'ופר לפגים בלבד

וירוס RSV המשתולל בעיקר בחורף גורם למחלת דמויית שפעת. עבור פגים הוא מסוכן במיוחד. חיסון הRSV הוא חיסון סביל (מכיל נוגדנים) שמתקיפים את הוירוס ישירות. החיסון לא יוצר זכרון חיסוני ולכן הוא מגן רק למשך חודש. בכל חודש מנובמבר ועד מרץ הפגים מקבלים אותו במרפאה. החיסון יקר מאוד ומופץ דרך קופות החולים. כנראה שהם עשו שיקול שעדיף להם לשלם על החיסון כמה אלפי שקלים ולא על האשפוז וסיבוכיו, שיגיעו ליותר. את החיסון מקבלים בימים מרוכזים במרפאות אזוריות של טיפת חלב או קופת חולים. זו מתנה ששווה הרבה, אז תהיו ערניים ואל תחמיצו!

הורי הפגפגונים! לכו לטיפת חלב. זה לא מבחן, ואין ציונים. המהות של טיפת חלב היא מעקב ומידע, לא שיפוט או השוואה. בחורף ובקיץ ממטולה עד אילת, מגיל 0 ועד 6. הן נכונות תמיד לענות לכל שאלה, הן תמיד שם בשבילנו. אחיות טיפת חלב למען פגפגונים!

תודה לגאולה קרישמן, אפרת קוטיגרו ונעמה פוריאן (חלקן אמהות לפגים בעצמן) על הייעוץ לכתבה, ההשראה ובכלל על הטיפול המדהים בטיפת חלב!

אז אם גם לכם יש אחיות טיפת חלב תותחיות, זה הזמן והמקום לפרגן ולהרים להם. מגיע להן. הן באמת נותנות את הנשמה!

מכל הלב, גילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אל תחמיצי אף פוסט